Saturday, July 16, 2022

උක්තාඛ්‍යාත පද සම්බන්ධය

  • ඒක වචන නාම පදයක් උක්තය වන විට අවසාන ක්‍රියාව ඒක වචනයෙන් තැබේ.

උදාහරණ - නරියා මිදි කඩයි

                    පූසා මීයන් අලල්යි

                    වැද්දා මුවා මරයි

  • ප්‍රාණවාචී බහු වචන පදයක් උක්තය ලෙස යෙදෙන විට අවසාන ක්‍රියාව බහු වචනයෙන්තැබේ.

උදාහරණ - නිවේදකයෝ ප්‍රවෘත්ති කියති. 

                    දරුවෝ දෙමාපියන් රැක ගනිති.

                    අම්මලා ගමට ගියහ. 

  • අප්‍රාණවාචී බහු වචන පදයක් උක්තය ලෙස යෙදෙන විට අවසාන ක්‍රියාව ඒක වචනයෙන් තැබේ.

උදාහරණ - කඳු කඩා වැටේ.

                    පර්වත ඇද හැලේ

                        තරු බබළයි.

  • අප්‍රාණවාචි බහු වචන පදයකට පසු ඕ, හූ, ප්‍රත්‍යය යෙදෙන විට අවසාන ක්‍රියාව බහු වචනයෙන් තැබේ.

උදාහරණ - ගංගාවෝ ගලා බසිති

                    තාරකාවෝ රැස් විහිදති.

                    පියුම්හු පිපෙති

  • ගෞරවාර්ථ බහු වචන පදයක් උක්තය ලෙස යෙදෙන විට අවසාන ක්‍රියාව බහු වචනයෙන් තබනු ලැබේ.

උදාහරණ - සරච්චන්ද්‍රයෝ පොත් ලියූහ.

                    පුතණුවෝ පාඩම් කළහ.

                    තෙරහු දනට වැඩියහ

  • ප්‍රාණවාචී ප්‍රකෘති බහු වචන පද උක්තය ලෙස යෙදෙන විට අවසාන ක්‍රියාව බහු වචනයෙන් තැබිය යුතුය. 

උදාහරණ - අලි පෙරෙහැරේ යති.

                    කොටි දඩයම් කරති.

                    හරක් සී සාති.

  • සමූහාර්ථවාචී පදයක් ප්‍රාණවාචි පද සමඟ යෙදෙන විට අවසාන ක්‍රියාව බහු වචනයෙන් තැබේ. 
    (රැළ, කැල, පෙළ, ගණ, සමූහය, පිරිස, රංචුව, මුළ, රැන, ගාල, අහින, කණ්ඩායම)

උදාහරණ - සොළී සේනාව රජරට වැනසූහ.

සොර මුළ ගෙවල් බිදිති.

ශිෂය සමූහය පාසලට යති.

  • සමූහාර්ථවාචී පදයක් අප්‍රාණවාචි පද සමඟ යෙදෙන විට අවසාන ක්‍රියාව ඒක වචන ය. 

උදාහරණ - ගස් පෙළ සෙලවෙයි.

තරු රැස බබළයි.

ගල් සමූහය පෙරලේ. 

  • නිත්‍ය බහු වචන පදයක් උක්තය ලෙස යෙදෙන විට අවසාන ක්‍රියාව බහු වචනයෙන් තැබේ.
    (කෙනෙක්, අයෙක්, ඇතැමෙක්, කවුරු, කවරහු, දෙන, සමහරු, සමහරෙක්, දෙනෙක්, අය)

උදාහරණ - සමහරු පන්සල් යති.

                    ඇතමෙක් ගමට ගියහ.

                    යමෙක් මාළු අල්ලති.

  • නිත්‍ය බහු වචන පදයක් වුව ද පැහැදිලිව හා නිශ්චිතව එකම අයෙක් පිළිබඳව සඳහන් කරන විට අවසාන ක්‍රියාව ඒක වචනයෙන් තැබේ.

උදාහරණ - පන්තියෙන් කෙනෙක් ගෙදර ගියේ ය.

කණ්ඩායමෙන් අයෙක් ඉවත් විය.

  • වෙන් ව ඇති වාක්‍ය දෙකක් නම් නිපාතයෙන් ඈදන විට දෙපස ඇති වාක්‍ය ස්වාධීනව තබනු ලැබේ. වාක්‍ය දෙක උක්ත රූප අනුව ස්වාධිනව අවසාන ක්‍රියා තබනු ලැබේ. 

උදාහරණ - දෙමාපියෝ ආදර්ශවත් වෙත් නම් දරුවෝ ද ආදර්ශවත් වෙති.

නිලධාරිහූ අවංක වෙත් නම් සේවකයෝ ද අවංක වෙති. 

ගුරුවරු හොඳින් අවංක වෙත් නම් දරුවෝ  ද උගනිති. 

  • ඇත, නැත යන නිපාත පද වලට සෘජුවම නාම පදය සම්බන්ධ වන විට එම පදය උක්ත රූපයෙන් තැබිය යුතුයි.

උදාහරණ - පාර්ලිමේන්තුවේ බුද්ධිමත්තු නැත 

                    යහ මග යන දරුවෝ ඇත 

සම්මාන දිනන ක්‍රිඩකයෝ ඇත

  • ඇත, නැත යන පදවලට පූර්වයෙන් උපකාරක පදයක් (නිපාත පදයක් හෝ කෘදන්ත පදයක්) යෙදෙන විට ඊට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදේ. 

උදාහරණ - රැස්වීමට මන්ත්‍රීවරුන් පැමිණ ඇත 

                        රැස්වීමට කාන්තාවන් එනු ඇත 

                        ගුරුවරුන් උගන්වනු ඇත 

  • ද්විත්ව උක්තය යනු එකම අයෙක් හෝ කණ්ඩායමක් හෝ එකම වාක්‍යයක් තුළ දෙවරක් පෙනී සිටීමයි. එවිට පද දැකම උක්ත රූපයෙන් තබා උක්තයට අනුව අවසාන ක්‍රියාව තබනු ලැබේ.

උදාහරණ - ලාංකිකයෝ කරුණාවන්ත සිත් ඇත්තෝ වෙති 

                        මම හොද ළමයෙක් වෙමි 

                        රාජ්‍ය නායකයෝ කපටි රජවරු වෙති

  • දෙනා දෙනෙක් යන උපකාරක පද වලට පූර්වයෙන් උක්ත බහුවචන පදයක් යෙදීය යුතුය. 

උදාහරණ - සිංහලයෝ වැඩි දෙනා බෞද්ධයෝ වෙති.

                     ගුරුවරු වැඩි දෙනෙක් ළමයින්ට හොඳින් සවන් දෙති.

                        ශිෂ්‍යයෝ වැඩිදෙනෙක් අභ්‍යාස නොකරති

  • දෙනා දෙනෙක් යන උපකාරක පද සමඟ අතර අතරින් වැනි නිපාත පද යෙදෙන විට ඊට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදේ. සංඛ්‍යා නාමයක් යෙදෙන විට ද මේ නීතිය එසේම ය.

උදාහරණ - පෙරහැරේ ගිය මිනිසන් අතරින් වැඩි දෙනෙක් පන්දම් කරුවෝ ය.

පාසල් ගිය සිසුන් අතර වැඩි දෙනා පාවහන් නොමැති දරුවෝ ය. 


  •  අවසාන ක්‍රියාව ලෙස ආශිර්වාද ක්‍රියාව යෙදෙන අවස්ථාවල දී එයින් කියවෙන පදය උක්ත රූප ගත යුතු ය.


උදාහරණ -  මම නිදුක් වෙම්වා

                        අපි නිදුක් වෙමුවා

                        තොපි සැප ලබහුවා

                        සියලු සත්වයෝ නිදුක් වෙත්වා

  • තෙමේ, තොමෝ, තුමූ යන ශබ්ද උක්ත රූප සමග යෙදිය යුතුය. පුරුෂ ලිංග ඒක වචන සමග තෙමේ ද ස්ත්‍රී ලිංග ඒක වචන සමග තොමෝ ද ද්වී ලිංගයේම බහුවචන සමඟ තුමූ ද යෙදේ.

උදාහරණ - බමුණු තෙමේ යාගෙට යයි

                    බැමිණි තොමෝ යාගයට යන්නී ය 

                     බමුණෝ තුමූ යාගයට යති 

                    මහී කාන්තාවෝ තුමූ සසල වූහ 

  • හා, සහ, ද, ත් යන සමූහාර්ථවාචී නිපාත පදයකින් ප්‍රාණවාචී නාමපද කිහිපයක් ඈඳූ කල්හි අවසාන ක්‍රියාව තැබිය යුත්තේ අවසාන ක්‍රියාවට සමීපතම පුරුෂයේ බහු වචනයෙනි.

උදාහරණ - තාත්තා සහ අම්මා කුඹුරුට ගියහ 

                    අයියා ද අක්කා ද තෝ ද පොළට යහු 

                    ආචාර්යවරයා සහ මම පාසල් ගියෙමු  

  • නොහොත් නිපාතයෙන් දෙපස දැක්වෙන නාම පද එකිනෙකට අසම්බන්ධිත ය. අවසාන ක්‍රියාවට ආසන්නතම පදය උක්තය ලෙස තෝරා ගත යුතුය.

උදාහරණ - ගුරුතුමිය නොහොත් ළමයා ගී ගයයි. 

                    තාත්තා නොහොත් තෝ කුඹුරට යහි.

                    තාත්තා නොහොත් අපි ගමට ගියෙමු  

  • ප්‍රශ්නාර්ථවාචී ද නිපාතයෙන් ප්‍රාණවාචී නාම පදයක් සම්බන්ධ වන කල්හි උක්ත කර්තෘ රූප ගනියි.

උදාහරණ - මම හොඳ .ගුරුවරයෙක් ද?

                        අපි අවංක ළමයි ද?

                        සියලු සිංහලයෝ සැදැහැවත් බෞද්යෝ ද? 

  • එකම අයෙක් එකම වාක්‍යයක් තුළ විශේෂණ පද කිහිපයක් සමඟ පෙනී සිටින විට එම සියලු පද රූප ගනියි.

උදාහරණ - මගේ පාසලේ දරුවො අහිංසකයෝ ද, අවංකයෝ ද, හොඳ ශිෂ්‍යයෝ ද වෙති.

                        මගේ දයාබර ගුරු අම්මා කාරුණික මවක් ද, සොහොයුරියක් ද, මිතුරියක් ද,   හිතවතියක් ද, වූවා ය.

                        අසල්වැසියා කාරයෙක් ද, වංචනිකයෙක් ද, රැවටිලිකාරයෙක් ද, කම්මැලි කාරයෙක් ද, බොරුකාරයෙක් ද වේ.

  •  ආඛ්‍යාත පූර්ණය සඳහා ය නිපාතය යොදනු ලබන අවස්ථාවල දී උක්ත රූපය ලෙස ප්‍රථමා විභක්ති ප්‍රත්‍යයක් යෙදිය යුකුය.

උදාහරණ - අනාගත නායකයෝ ඔවුහු ය.

                        ඇය දක්ෂ නිළියක් ය.

                        ගුරුවරු දෙවිවරු ය.

  • වාක්‍ය මධ්‍යයෙහි කෝ, කොහි ද, කවරහුද, කෙහේ ද යන ප්‍රශ්නවාචී නිපාත පද යෙදෙන කල්හි එයින් කියවෙන නායක පදය උකත රූප ගනියි.

උදාහරණ - . මිනිස්සු කෝ ? ලෙනාඩ් වුල්ෆ් ඇසීය.

                    රැස්වීමේ ඡන්ද දායකයෝ කෙහේ ද? අපේක්ෂකයො ඇසූහ.

                    මේ බසයේ පැමිණි මගිහූ කවුරු ද?

  •  හෙවත් නිපාතයෙන් දෙපස දක්වනු ලබන්නේ එකම අයෙක් හෝ කණ්ඩායමක් හෝ බැවින් එකී පද දෙක ම උක්ත රූපයෙන් තැබිය යුතුය. අවසාන ක්‍රියාව සඳහා තෝරාගත යුත්තේ අවසාන ක්‍රියාවට සමීපතම පුරුෂයයි. 

උදාහරණ - ලොකු පුතා හෙවත් මම අපේ පවුලේ වැඩිම දුක් විඳි තැනැත්තා වෙමි.

                        මම හෙවත් ලොකු පුතා අපේ පවුලේ දුක් විඳි තැනැත්තා ය. 

                    බුද්ධදාස රජු හෙවත් වෙද රජු බොහෝ සතුන් සුව කළේය 

  • උධෘයක් හෙවත් උපුටා ගැනීමක් තුළ දක්වන වාක්‍ය කොටසක උක්තවන නාම පදය දෙවන වාක්‍ය අර්ධය තුළ පෙනී සිටින විට එමප දය ද උක්ත රූප ගනියි.

උදාහරණ - “මම විභාගය සමත් වෙමි” යි සඳගෝමී කිවා ය.

                        “අපි කුසලානය දිනමු” යි ක්‍රිඩකයෝ කීහ.

                        “මම ප්‍රධාන ශිෂ්‍යනායකයා වෙමි” යි හොටු පෙත්තා කීවේ ය. 

  • කාලාර්ථයේ හෝ අනියමාර්ථයේ අසම්භාව්‍යය ක්‍රියාවක් වාක්‍ය මධ්‍යයෙහි යෙදෙන විට ඊට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදේ.

උදාහරණ - දරුවන් පාදල් යද්දී දෙමාපියෝ රැකියාවට යති.

                    අප විභාගය සත් වුවහොත් නෑදෑයෝ සතුටු වෙති.

                    දෙමාපියෝ අහිමි වුවහොත් දරුවෝ අනාථ වෙති. 

  • ප්‍රයෝජ්‍ය ක්‍රියාවක් සහිත වාක්‍යවල ලවා නිපාතයට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදෙයි.

උදාහරණ - ගුරුවරු ශිෂ්‍යයන් ලවා වැඩ කරවති.

ඇමතිවරු නිලධාරීන් ලවා සිය අනුවණකම් දුරු කරවා ගනිති.

පොහොසත්තු කමකරුවන් ලවා පතල් කප්පවති. 

  • වාක්‍ය අවසානයෙහි අවිනිශ්චිතාර්ථයක් ගනු ලබන විට ඊට පූර්වයෙන් අනුකත පදයක් යෙදෙයි.

උදාහරණ - දරුවන් පාසල් යාවි.

                        රැසවීමට ඡන්ද දායකයන් පැමිණේවි.

                        මිනිසුන් අද වැඩට ඒවි.

  •  වාක්‍ය මධ්‍යයෙහි කෘදන්ත පදයක් යොදනු ලබන විට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදේ. 

උදාහරණ - ළමයින් පාඩම් කරන්නේ අඵීළිවෙළටයි.

                    දෙමාපියන් ආදර්ශ වන්නේ මහලු වියේ දී ය.

                    මා පාසලෙන් පිටවනවා දරුවො දුටුවෝ ය. 

  • ‘ව’ වීමේ ධාතුවෙන් සෑදෙන අතීත කෘදන්ත පද පූර්ව ක5ියා සහ වර්තමාන කෘදන්ත පදවලට පූර්වයෙන් යෙදෙන නාම පදය අනුක්ත විය යුතුය. (ව, වී, වූ, වන, වන්නේ)

උදාහරණ - නළුවෙකු වී ජනප්‍රියත්වයට පත් සුරේෂ් ගායකයෙකු ව විදේශ ගත විය.

                       ගීත රචකයෙකු වී සම්මාන දිනූ රත්න ශ්‍රි පසුව කවියෙකු ව සම්මාන දිනී ය.

                        ගායිකාවක වන දමිතා නළුවෙකු වූ දමිත් සමඟ විවාහ වූවාය. 

  •  ‘ව’ වීමේ ධාතුවෙන් සෑදෙන ක්‍රියා පද අවසාන ක්‍රියාවට යෙදෙන විට ඒවා උක්ත රූප ගනියි. (විය, වූහ, වෙයි, වන්නීය)
  • විනා, මුත්, මිස, හැර යන නිපාතවලට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදේ. 

උදාහරණ - දරුවන් විනා දෙමාපයින්ට අන් සරණක් නැත. 

                        බෞද්ධයන් මිස කවුරු දන්සල් දෙත් ද?

                        අප මුත් පාසලට ආදරය කරන අය නැත. 

  • කරා, වෙත, ළඟ, කෙරෙහි, ගැන, පිළිබඳව, ඇතුළු, මත, පිට යන නිපාත පද වලට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදිය යුතුය.

උදාහරණ - පටාචාරාවෝ බුදුන් කරා එළඹ සෝවාන් වූහ.

                        කාන්තාවෝ නීතිඥ වෙත ගොස් දුක් කියති.

                        දෙමාපියෝ ඇතුළු ශිෂ්‍යයෝ සභාවට ගියහ.

  • හා, සහ, සමග, කැටුව, එක්ක, විසින් යන නිපාත පද වලට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදිය යුතුය 

උදාහරණ - මවක් දියණියක හා සිඟමන් යදියි 

                        කාන්තාවක් දරුවන් හා නික්ම ගියාය 

                        පියෙක් පුතුන් සහ කුඹුර කොටයි 

  • හා, සහ යන නිපාත පද කැටි කිරීම අර්ථය යෙදෙන විට උක්ත රූප යෙදේ.

උදාහරණ - ගුරුවරයෙක් හා ගුරුවරියක් ළමුන්ට උපදෙස් දුන්හ

දෙමාපියෝ සහ දරුවෝ ශ්‍රමදානයක් පැවැත්වූහ  

  • අරඹයා, උදෙසා, සඳහා, පිණිස, නිසා යන නිපාත පදවලට පූර්වයෙන් අනුක්ත පදයක් යෙදිය යුතුය. 

උදාහරණ - බුදුරජු භික්ෂුන් අරඹයා දෙසූ ජාතක කතා අපමණය. 

                    අනාථවූවන් සදහා ලබා දෙන ආහාර සලාක සමෘද්ධි නියාමකයෝ ගනිති.

                    අප නිසා අම්මා විඳි දුක් කෙසේ කියන්න ද? 

  • වෙනුවෙන්, වෙනවට, අනුව, ප්‍රමුඛ, ලෙෂ යන නිපාත පදවලට පූර්වයෙන් අනුකත පදයක් යෙදිය යුතුය. 

උදාහරණ - දරුවනි, දෙමාපියන් වෙනුවට ආදේශක නැත.

                    ආයතන ප්‍රධානීන් අනුව ම ක්‍රියා කළ අය නින්දාවට පත් විය. 

                    ඇමතිවරුන් ප්‍රමුඛ මන්ත්‍රිවරුන් රැස්වීමට එද්දී මිනිස්සු පශ්චාත් භාගය පෙන්වූහ. 

  •  එව්, අයුරු, මෙන්, සේ, වැනි, බඳු, විලස, වගේ යනාදී තුල්‍යාර්ථ නිපාත පද වලට පූර්වයෙන්  අනුක්ත පද යෙදේ.

උදාහරණ - දෙවියෙකු මෙන් පිහිට වූ ගුරුතුමා මගේ ජීවිතය බේරා ගත්තේ ය. 

                    වීරයන් මෙන් කතා කරන සමහරු ප්‍රශ්නවලදී නොදරුවන් මෙන් ක්‍රියාකරයි.

                    දෙවඟනක බඳු ගැහැනියක් යක්ෂණියක වන්නේ ඇසිල්ලකින් ය.

  •  මැනවි, මැන, යහපති, වැනි නිපාත පද වාක්‍ය අවසානයේ යෙදෙන විට කර්තෘ පදය අනුක්ත ය.

උදාහරණ - දුරින් වඩින්නේ බුදුන් නම් මැනවි.

                    මිහිඳු හිමියන් නැවත වඩින්නේ නම් මැනවි

                    සක් දෙවියන් වඩිනු මැන. 






No comments:

Post a Comment